دانلود پایان نامه ارشد : اخلاق عملی در کلیله و دمنه و مرزبان نامه |
![]() |
2-3-2- تحقیق برای تحصیل علم و ایمان 15
2-3-3- استعانت از عقل و شرع جهت گزینش صفات نیکو 17
2-3-4- دقت در آثار و پیامدهای اعمال 17
2-3-5- تزکیه نفس 17
فصل سوم: اخلاق در ادیان و جوامع
3- اخلاق در ادیان و جوامع 19
3-1- هند باستان 19
3-2- اخلاق در مصر باستان 20
3-3- اخلاق در چین باستان 21
3-4- اخلاق در یونان باستان 21
3-5- روش اخلاقی ایران باستان 23
فصل چهارم: اخلاق در ادبیات
4- اخلاق در ادبیات 26
4-1- ادبیات اخلاقی علمی 26
4-2- ادبیات اخلاقی علمی 29
4-3- فلسفه حکایت نویسی در کتابهای اخلاقی سنتی 30
4-4- اندرزنامهها 30
4-5- رجحان ادبیات اخلاقی سنتی بر ادبیات اخلاقی علمی 32
4-6- نقش مراعات نظیر در بیان فضایل و رذایل 33
فصل پنجم: بررسی اخلاق در کلیله و دمنه و مرزبان نامه
5- بررسی اخلاق در کلیله و دمنه و مرزبان نامه 36
5-1- بررسی اخلاق در آثار تعلیمی 36
5-2- کلیله و دمنه 37
5-3- مرزباننامه 38
5-4- فضایل و رذایل اخلاقی در کتابهای کلیله و دمنه و مرزباننامه 41
5-4-1- سیاست مدن (اخلاق پادشاه) 42
5-4-1-1- فضایل اخلاقی پادشاه 45
5-4-1-1-1- داشتن حزم و آیندهنگری 46
5-4-1-1-2- مشورت و نصیحت پذیری 47
5-4-1 -1-3- تدبیر امور براساس سیاست 51
5-4-1-1-4- داشتن شیوه ی برخورد با دشمن 53
5-4-1-1-5- حکمت و عدالت محوری 54
5-4-1-1-6- حلم ، بردباری و صبر 58
5-4-1-1-7- ادای حقوق زیردستان 59
5-4-1-1-7- دوری جستن از چند طبقه رعیت 59
5-4-1-1-8- در فضیلت محبّت 60
5-4-1-1-9- نیکخویی 63
5-4-1-1-10- خردورزی و دانشاندوزی 64
5-4-1-1-11- انفاق 69
5-4-1-2- رذایل پادشاهان 70
5-4-1-2-1- خشم 70
5-4-1-2-2- فرومایگی و سفلگی، آفت پادشاهی 72
5-4-1-2-3. خودکامگی و استبداد حاکم 73
5-4-1-2-4- آزار رعیت 74
5-4-1-3- بایدها و نبایدهای پادشاهی 77
5-4-1-4. در سیاست خدمت و آداب اتباع ملوک . 79
5-4-1-4-1- اخلاق کارگزاران 79
5-4-1-4-2.گزارد حق نعمت 83
5-4-1-5- رعیت 85
5-4-2- تهذیب اخلاق 88
5-4-2-1- فضایل اخلاقی 88
5-4-2-1-2- تسلیم قضا و قدر بودن 88
5-4-2 -1-3- «عبادت» 90
5-4-2 -1-4- عفو 90
5-4-2 -1-5- قناعت 92
5-4-2 -1-6- صداقت، درست کرداری 93
5-4-2-1-7- جود، کرم و سخاوت 95
5-4-2-2- رذایل اخلاقی 96
5-4-2-2 -1- غیبت، تضریب و سخنچینی 96
5-4-2-2 -2- انتقامجویی 99
5-4-2-2 -3- بخل 100
5-4-2-2 -4. اسراف 101
5-4-2-2 -5- عیبجویی و بدگویی 102
5-4-2-2 -6- حسادت 103
5-4-2-2 -7- ریا و دورویی 104
5-4-2-2 -8. مکر (خدیعت، زرق و شعوذه) 105
5-4-2-2 -9- آز، حرص و طمع 106
5-4-2-2 -10- دروغ 108
5-4-2-2 -11- غدر و بیوفایی 110
5-4-2-2 -12- خیانت 111
5-4-2-2-13- افتراء و تهمت 115
5-4-2-2-14- غمز و سخنچینی 116
5-4-2-2-15- باطل (ضدارزشِ حق و حقیقت) 117
5-4-2-2-16- افشای اسرار 117
5-4-2-2-17- دزدی و غصب اموال دیگران 119
5-4-3- تدبیر منزل 120
5-4-3-1- در تربیت فرزندان 120
5-4-3-2- زن 122
5-4-3-3- در معرفت سیاست و تدبیر خدم و عبید . 129
5-4-4- شیوه بیان اخلاقیات در کتاب های کلیله ودمنه 132
5-4-4-1- کلیله و دمنه 132
5-4-4-1 -1- چه کسانی همیشه گرفتار اندوه خواهند شد؟ 132
5-4-4- 1-2- از چه کسانی دوری باید گزید؟ 133
5-4-4- 1-3- چه کسانی بر سیرت نیکوی حاضرجوابی قادر خواهند بود؟ 133
5-4-4- 1-4- ویژگیهایی رنجورها 133
5-4-4- 1-5- کوشش و تلاش چه کسانی ضایع است؟ 134
5-4-4- 1-6- چه کسانی لایق عذاب شدید میباشند؟ 134
5-4-4- 1-7- ویژگیهای نادان؟ 134
5-4-4- 1-8- چه کسانی به آرزوهایشان نمیرسند؟ (ناکامی) 135
5-4-4- 1-9- ویژگیهای انسانهایی که به خود آزار میرسانند (خودآزار) 135
5-4-4- 1-10- سبک شمردن بزرگان و مخدومان ملت 135
5-4-4- 1-11- ویژگیهای انسانهای اسرافکار و باددست 136
5-4-4- 1-12- ویژگیهای انسان هتّاک و جاهل 136
5-4-4- 1-13- ویژگیهای انسان خودشیفته 136
5-4-4- 1-14- ویژگیهای ناشایستهسالاران 137
5-4-4- 1-15- ویژگیهای انسانهایی که بیدلیل خائف و ترسان هستند (مبحثی روانشناسانه) 137
5-4-4- 1-16- ویژگیهای انسانهای افسرده که همیشه از شادکامی بی نصیب هستند 137
5-4-4- 1-17- ویژگیهای انسانهایی که فاقد قدرت تشخیص و تمییزند 138
5-4-4- 1-18- ویژگیهای انسانهایی که فاقد فضایل اخلاقی و محاسن هستند 138
5-4-4- 1-19- چیزهایی که از منظر خردمندان ثقه نیستند 138
5-4-4- 1-20- همنشین های متضاد و نامتجانس 139
5-4-4- 1-21- ویژگیهای انسانهای غیرقابل اعتماد 139
5-4-4- 1-22- ویژگیهای انسانهایی که برای مال ارزشی بیش از جان قائلند 139
5-4-4- 1-23- دشمنان همیشگی که هرگز با هم جمع نیایند 139
5-4-4- 1-24- ویژگیهای انسانهایی که با یک خطا کارهای نیک تمام عمرشان را باطل میکنند 140
5-4-4- 1-25- باطل کننده فضایل اخلاقی 140
5-4-4- 1-26- کسانی که خردمندان باید از دوستی با آنها دوریگزینند(شش رذیلت را ذکر کرده) 140
5-4-4- 1-27- آزمودن هر کس در جایگاه خویش 141
5-4-4- 2- مرزباننامه 141
5-4-4- 2-1- حرص و شهوت 141
5-4-4- 2-2- عادات جاهلان 142
5-4-4- 2-3- انواع گناه بر حسب درجه 142
5-4-4- 2-4- قدرت تشخیص و تمییز 142
5-4-4- 3- شیوه خاص تقسیم بندی فضایل و رذایل در مرزباننامه 142
5-4-4- 4- تهیه فهرست مفاهیم اخلاقی که موضوع مباحثات و گفت شنودهای مندرج در کلیله و دمنه (معروفترین موارد آن مباحثه کلیله با دمنه است ) 143
فصل ششم: نتیجهگیری
6- نتیجهگیری 144
6-1- اهمیت اخلاق در دنیای امروز 144
6-2- ارزش اخلاقی دو کتاب کلیله و دمنه و مرزبان نامه 144
فهرست منابع 149
چکیده
در این پژوهش، برآنیم با بررسی اخلاق در دو اثر بزرگ ادبی ایران، یعنی کلیله و دمنه و مرزباننامه، بابی تازه از بررسیهای پژوهشی در اخلاق و شواهد آن در ادبیات کهن فارسی بگشاییم. این پژوهش، شامل چهار فصل میباشد. در فصل اول، به کلیات تحقیق (هدف تحقیق، پیشینه تحقیق و روش تحقیق) پرداخته شده است. فصل دوم، شامل تعریف اخلاق و فصل سوم بررسی اخلاق در ادیان و جوامع میباشد. در فصل چهارم اخلاق در ادبیات مورد بررسی قرار گرفته شده است. فصل پنجم شامل بررسی مباحث اخلاقی در کتابهای کلیله و دمنه و مرزباننامه میباشد. فصل ششم، فصل نتیجهگیری و جمعبندی نهایی است. اساس کار نگارنده در این پژوهش، کتابهای اخلاق ناصری، اخلاقیات دوفوشه کور …بوده است.
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق عملی، کلیله و دمنه، مرزباننامه، اخلاق ناصری.
مقدمه
مطالعه در احوال ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ و همچنین مطالعه در احوال مردم یک عصر نشان می دهد که در وجدان و عقل و دریافت آدمی احکامی وجود دارد که کلی و مطلق و دائم است، یعنی همگان، یکسان بعضی چیزها را خوب و باارزش میدانند و بعضی چیزها را بد و ضدارزش میشمارند، راستگویی، درستکاری، دستگیری از نیازمندان، احترام به پدر و مادر، سزای نیکی با نیکی، عدل، شجاعت، سخاوت، ایثارگری و … در همه ادوار و زمانها و در نزد تمام مردم دنیا ارزشمند و خوب و صفات متضاد با این اخلاق، ضد ارزش و بد هستند .
اخلاق، رفتاری است که کمال مطلوب دارد و این کمال مطلوب نمیتواند در حدّ سودجویی باشد، سر و کار اخلاق با مسألهی ارزشهاست و ارزش، مستقل از سود و گاهی مغایر و حتی متضاد با آن است و چون انسان از دو بعد انسانی و حیوانی تشکیل شده که بعد انسانی و ملکوتی او سرچشمه ارزشهای متعالی و قدسی اخلاقی است، به اخلاق معنایی فراتر از سود و مصلحت میبخشد و منشأ دوام و جاودانگی آن است، بنابراین با قبول جنبهی متعالی و ملکوتی انسان است که قداست و تعالی ارزشهای اخلاقی اثبات می شود.
ایدههای اخلاقی از پدیدههای روانی است که از آغاز تمدنها در تاریخ به وجود آمده، این پدیده از ابزار و اسباب تفسیر و تعبیر آداب و رسوم و سنن امم و اقوام گذشته میباشد که دوشادوش فعالیتهای عقلانی در بین این اقوام رواج داشته است.
از روشهای اخلاقی اقوام گذشته میتوان فهمید که این ایدهها از یک واقعیت روانی و اجتماعی نشأت گرفته که گذشت زمان تغییرات اساسی در آنها به وجود نیاورده است. اخلاق عملی در کتابهای ارزشمند کلیله و دمنه و مرزباننامه، نمودهای فراوانی دارد.
در این رساله سعی بر این شده که اخلاق از لحاظ عملی( نه نظری) یعنی اخلاق عملی در کتاب های کلیله و دمنه و مرزبان نامه بحث و بررسی قرار گیرد، اختصاص دادن موضوع به بررسی اخلاق عملی در کلیله و دمنه و مرزبان نامه به خاطر سرچشمه گرفتن این کتاب ها از اعتقادات یا به تعبیر دیگر تأثیر گرفتن از مذهب و اعتقادات یک جامعه در ادوار مختلف است، اخلاق عملی یکی از گونه های اخلاق است که شامل اخلاق کشور داری (سیاست)، اخلاق در خانواده (رفتار با همسر و فرزندان) و … است و لازمهی شناخت اخلاق عملی، شناخت اخلاق به صورت کلی و سپس بررسی آن در کتابهای کلیله و دمنه و مرزبان نامه است.
این دو کتاب وزین ادب فارسی بیشتر به سیاست نامه نزدیکاند تا یک اثر اخلاقی جامع، بیشترین موارد اندرزها و نکات اخلاقی آن خطاب به پادشاه میباشد و در حقیقت سایر موارد اخلاقی نظیر تدبیر منزل و… به صورت جزیی و پراکنده در خلال حکایات ذکر شده است.
در این پژوهش سعی میشود که اخلاق عملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و تأثیر آن در برداشت و نتیجه گیری نویسندگان این کتاب ها مشخص و معلوم گردد.کلیله و دمنه نوعی دایره المعارف جاندار و پر تحرک است که آگاهی های مربوط به حکمت عملی به گونهای سازمان یافته در آن گردآوری شده است که در این بنای استوار به ستایش خرد پرداخته است.
«کلیله و دمنه بنای استواری است که در ستایش خرد بر افراشته شده است و هدف آن آگاهاندن سلطان نسبت به کارکنان دربار است هدف کلیله و دمنه از پرداختن به این کار، آن بوده است که خواننده را به معنای پنهان در قصه ها رهنمون گرداند.» (دوفوشه کور،1377 : 566)
مرزباننامه نیز همانند کلیله و دمنه، با زبانی ادیبانه و متکلف تألیف شده که با اندرزها و اقوال بزرگان و قطعات شعر کوتاه، انباشته شده است که وجه اخلاقی آن به خوبی محسوس و مشهور میباشد که میتوان از آن به عنوان مشاور شاهزادگان در امر سیاست نام برد. این دو کتاب سیاستنامهای است در قالب کتابها شناسایی منابع اخلاقی نهفته در کتابهای اخلاقی کاری دشوار و ناممکن است. اما، آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.
هدف تحقیق
هدف اصلی از نگارش این پایاننامه، پس از بحث و بررسی اخلاق، آشنایی خوانندگان با جنبههای عملی اخلاق در دو کتاب کلیله و دمنه و مرزباننامه است. براین اساس و باتوجه به اهمیتی که اخلاق درزندگی روزمره تمام انسانها چه در زندگی فردی وچه اجتماعی دارد، موضوع این جستار را اخلاق به صورت کل و اخلاق عملی به صورت جزء درکتابهای کلیله ودمنه ومرزبان نامه برگزیدیم. در این رساله، اساس پژوهش بر تقسیمبندی خواجه نصیرالدین طوسی استوار شده است. وی حکمت عملی را بر سه قسم میداند: اول؛ تهذیب اخلاق، دوم تدبیر منازل وسوم سیاست مدن. امید که با بررسی اخلاق در این پژوهش، توانسته باشیم که اندک گریزی به اخلاق در نزد قدما و فضلا و اندیشمندان
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-04] [ 12:29:00 ق.ظ ]
|